Інноватика

Розробка та упровадження в освітню практику інноваційних технологій, технічних засобів навчання, проектів, програм і рішень.

Матеріал підготовлений заступником директора з дослідно-експериментальної роботи - Чернишовою Я.О.



Рубіжанська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №2 Рубіжанської міської ради


Школа розпочинає свою історію з 1937 року. За роки свого існування вона кілька разів міняла назви. І тільки в 1989 отримала статус спеціалізованої з поглибленим вивченням іноземних мов – англійської і французької. У 2007 році учбовий заклад отримав статус експериментального. Проблема, над якою працювала школа в регіональному експерименті, - "Формування комунікативної компетентності в дитячому громадському об’єднанні". З 2013 року продовжено статус експериментального закладу. Тема експериментальної діяльності – «Формування міжкультурно орієнтованої особистості засобами міжкультурної освіти».

Система упровадження в освітню практику школи інноваційних проектів


Традиційними формами роботи педколективу стали предметні декади, методичні засідання, круглі столи, майстер-класи, тренінги .Педагоги демонструють свою роботу, обмінюються досвідом.

Програми навчально-виховної і дослідно-експериментальної роботи нашої школи розроблені і сплановані вчителями , узгоджені з батьками, розраховані на потреби учнів - тому ґрунтуються на спільних цінностях .

Тож вчителі школи прагнуть творчого вдосконалення, здатні креативно мислити, відповідати вимогам сучасного освітнього процесу,намагаються зробити все,щоб для кожної дитини кожен день, проведений у школі став маленькою історією народження майбутнього громадянина країни,світу.

Сьогодні навчальний заклад – це передусім простір життя учня, де він здійснює перші кроки життєтворчості, готується до самостійної участі в соціальній діяльності, самоствердження. Тож, творчий розвиток дитини завжди був і залишається пріоритетним напрямком освітянської діяльності школи. Педагоги постійно працюють над вдосконаленням існуючих та розвитком інноваційних форм виховної роботи з учнівською молоддю. Ці завдання успішно реалізуються під час навчально-виховної роботи класів, яка об’єднує школярів усіх вікових груп.

З метою підвищення якості освіти та прискорення інтеграції національної освіти до європейського освітнього простору, вчителі школи прагнуть вибудувати виховний простір так, щоб він сприяв гармонізації особистості.

Глибоке усвідомлення, що соціальна адаптація учнів, розуміння ними своїх прав та свідомого виконання обов’язків у значній мірі залежить від правильно визначених та обраних шляхів реалізації виховного процесу, залишає пріоритетними питаннями у виховній і дослідно-експериментальній роботі школи :

- забезпечення всебічного розвитку особистості,

- сприяння її самовихованню й самореалізації,

-спрямування їх у своїй діяльності керуватися загальнолюдськими цінностями,

- виховання соціально компетентних, критично мислячих і толерантних осіб, свідомих громадян і патріотів своєї Батьківщини, добре обізнаних з рідним краєм, які прагнуть відповідально керувати його життєдіяльністю, зберігати і примножувати його природний, економічний і культурний потенціал,

-виховання громадянина світу, здатного жити в мирі, злагоді з іншими народами , вступати в конструктивний діалог культур.

«Школа й сім’я – партнерство, розвиток, творчість» - під таким девізом живе і працює педагогічний колектив нашої школи. Виховання учня в школі й сім’ї – щоденний нерозривний процес. Тому педагогічний колектив працює у тісній співпраці з батьківським колективом з метою створення найсприятливіших умов для самореалізації та розвитку школяра. Батьки є соціальним замовником школи, а тому беруть активну участь у навчально-виховному процесі.

Однією з традиційних з форм роботи з батьками у школі є батьківські збори ( у формі лекцій, бесід, семінарів, практикумів, прес-конференцій, рольових ігор, свят) і батьківські Всеобучі (у формі відеолекторіїв), у проведенні яких бере участь адміністрація школи, шкільний психолог, соціальний педагог.

В школі проводяться виставки творчих робіт вчителів , учнів , родин .

У школі сформований та щорічно оновлюється банк даних «Обдаровані діти» та створені необхідні умови для розкриття потенціальних можливостей дітей. Невід’ємною складовою успіху в підготовці учнів школи до участі у Всеукраїнських олімпіадах з базових предметів, міжнародних конкурсах є розвинута інфраструктура спецкурсів, гуртків .
У навчально-виховний процес школи введено спецкурси «Культура і мистецтво Великої Британії», «Англійська мова для ділового спілкування», вводиться курс «Культура добросусідства».

Багато років виходить шкільна газета «Спектр», її редактори неодноразово нагороджені першими преміями міського конкурсу «Золотий диктофон». Кореспонденти газети знайомлять читачів з останніми подіями шкільного життя, вносять свої пропозиції щодо його вдосконалення.

Кожна шкільна справа планується і реалізується за участі шкільного парламенту, який створено на базі дитячої організації «СПЕКТР».

Вже 9 років працює в школі волонтерський загін «Данко». За цей час волонтерами був розроблений проект «Подаруй людям тепло свого серця»,під час реалізації якого були організовані акції «Милосердя», виготовлені вітальні листівки до Дня людей похилого віку,брали участь в уроці-концерті до Дня Інваліда,організували футбольний матч між солдатами та учнями 10-11 класів,провели акції «Малюнок солдату», «Повинні посміхатись діти», «Новорічний подарунок нашим захисникам».

Школа-другий дім для наших учнів. Щороку їх зустрічають затишні класні кімнати, мультимедійні кабінети, шкільна музейна кімната, спортивний і гімнастичний зали, бібліотека, актовий зал і їдальня. Для першокласників обладнані спальня та ігрова кімнати. Кожен учень має можливість розвинути свої творчі здібності у шкільних гуртках.

Школа має власний сайт(http://rubizhne-school2.edukit.lg.ua), на якому висвітлюється життя школи та відбувається соціальне партнерство з батьками учнів, міською громадою. Цього року заплановано створити корпоративний сайт педагогів,на якому можна буде детальніше познайомитися з творчою майстернею кожного вчителя.

Зміни життя в сучасному світі потребують і змін мети та призначення сучасної освіти. Знижується функціональна значущість і привабливість традиційної організації навчання, передача „готових” знань від учителя до учня перестає бути основним завданням навчального процесу. Сучасний етап розвитку національної системи освіти та виховання характеризується поширенням інноваційних процесів.

Актуальність використання проектних технологій в навчально-виховному процесі




У центрі уваги навчально-виховної практики мають стати технології, які б сприяли створенню умов для саморозвитку та самореалізації особистості, забезпеченню щастя й радості юнацтва, організації виховного простору, спрямованого на розвиток конкурентоспроможної особистості, котра зуміє розробляти свої життєві плани, самостійно використовувати знання для розв’язання проблем.

Ідеально відповідає цій потребі проектна діяльність. Дослідно-пошукова поведінка – одне з найважливіших джерел отримання дитиною нової інформації, нових знань, нових емоцій, нових уявлень про світ. Як засвідчує досвід, використання проектних технологій сприяє інтенсифікації та оптимізації навчального процесу. Така практика дозволяє вчителям школи вирішувати життєво важливі завдання:

- зробити навчання більш цікавим і доступним;

- моделювати різні соціальні ситуації, збагачувати соціальний довід учнів через включення у різні навчальні та життєві ситуації та їх переживання;

- створити умови для розвитку у дітей здатності будувати конструктивні стосунки в групі, визначати своє місце в ній, уникати конфліктів, розв’язувати їх, шукати компроміси, прагнути до діалогу, знаходити спільне розв’язання проблем;

- навчити учнів формулювати власну думку, правильно її висловлювати, доводити свою точку зору, аргументувати й дискутувати, слухати іншу людину, поважати альтернативну думку;

- ефективно розвивати у школярів навички проектної діяльності, самостійної роботи, виконання творчих робіт.

Метод проектів не є принципово новим у світовій педагогіці. Він застосовувався як у вітчизняній дидактиці, так і в закордонній. Виник у 20-ті роки минуло гостоліття у США. Цей метод пов'язують з ідеями гуманістич ного напряму у філософії й освіті, висунутими американським філософом і педагогом Дж. Дьюї, а також його учнем В. Х. Килпатріком. Останнім часом цьому методу приділяється пильна увага в багатьох країнах світу.

Дослідження вчених свідчать, що проблемою навчання , на основі використання методу проектів займались американські педагоги-дослідники: Є. Пархерст, Дж. Дью . Сприяли відродженню методу проектів дослідження І. Чечель, Т. Новікова, Є. Полат, І. Бруснікіна, Н. Морзе, С. Сисоєва, П.П.Блонського ,С. Шацького,О.Г.Стадник,О.Газатулліної.

У школах США, Великої Британії, Бельгії, Ізраїлю, Фінляндії, Німеччини, Італії, Нідерландів ідеї гуманістичного підходу Дж. Дьюї набули більшого поширення і популярності завдяки раціональному поєднанню теоретичних знань з їх практичним застосуванням для розв'язання конкретних проблем довкілля у спільній діяльності школярів. Згодом ідея методу проектів зазнала достатньої еволюції. Народившись з ідеї вільного виховання, у наш час проектування стає інтегрованим компонентом цілком розробленої і структурованої системи освіти.

Метод проектів набув поширення і популярності завдяки раціональному поєднанню теоретичних знань і можливостей їх практичного застосування для розв'язування конкретних проблем дійсності.

Цей метод припускає можливість вирішення деякої проблеми. У ньому передбачається, з одного боку, необхідність використання різноманітних методів, засобів навчання, а з іншого – інтегрування знань, умінь з різних галузей науки і мистецтва. Методом завбачено певну сукупність навчально-пізнавальних прийомів, що дозволяють вирішити ту чи іншу проблему шляхом самостійних дій учнів з обов'язковою презентацією чи представленням отриманих результатів, що сприяє використанню дослідницьких, пошукових, проблемних методів, творчих за своєю суттю.

Таким чином, сутність проектної технології — стимулювати інтерес учнів до певних проблем, що передбачають володіння визначеною сумою знань, та через проектну діяльність, яка передбачає розв'язання однієї або цілої низки проблем, показати практичне застосування надбаних знань. Від теорії до практики, гармонійно поєднуючи академічні знання з прагматичними, дотримуючи відповідний їх баланс на кожному етапі навчання.

Як показав моніторинг результативності навчально - виховного процесу нашого навчального закладу найбільш ефективною виявилась саме така форма інноваційної діяльності. Педагогічним і учнівським колективами були розроблені і реалізовані проекти різних видів:творчі , дослідницькі, культурологічні , рольові, соціальні , ігрові і практико-орієнтовані .

Робота над навчальним проектом – це практика особистісно-орієнтованого навчання в процесс і конкретної праці учня, на основі його вільного вибору, з урахуванням його інтересів. Учень усвідомлює свою роботу так: “Все що я пізнаю, я знаю, для чого мені потрібно і де я можу ці знання застосувати”. Для педагога – це прагнення знайти розумний баланс між академічними і прагматичними знаннями, уміннями й навичками.

Проектна технологія принципово відповідає за встановлення міцного зворотнього зв’язку між теорією і практикою в процесі навчання, виховання і розвитку особистості, надає учням практичну допомогу в усвідомленні знань у житті і навчанні. Це технологія, яка дає вчителеві змогу бачити в дитині інтелектуальну, вольову та інформаційно-забезпечену особистість.

Навчальне проектування орієнтоване перш за все на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну чи групову, яку учні використовують протягом визначеного відрізка часу. Технологія проектування має на меті розв’язання учнем якої-небудь проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з іншого – інтегрування знань, умінь з різних галузей науки, техніки і творчості.

У наш час проектування стає інтегрованим компонентом цілком розробленої та структурованої системи освіти. Під час організації навчального проектування вчитель виконує такі функції:

· допомагає учням у пошуку джерел, необхідних їм у роботі над проектом;

· сам є джерелом інформації;

· координує весь процес роботи над проектом;

· підтримує та заохочує учнів;

· підтримує пошукову активність учнів у роботі над проектом.

Інтерактивні та проектні технології ефективно сприяють формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії і дають можливість педагогу стати справжнім лідером учнівського колективу. Завдяки таким сучасним технологіям учні вчаться бути демократичними, критично мислити, приймати продумані рішення, а отже, відбувається постійна співпраця всіх учнів класу в ході уроку. При цьому учень і вчитель – рівноправні, тобто знають, вміють і здійснюють свою діяльність разом, чудово розуміючи, що вони роблять і для чого.


Дослідно-експериментальна діяльність школи

З 2007 року школа є експериментальним навчальним закладом. Тема першого експерименту-"Формування комунікативної компетентності в дитячому громадському об’єднанні".З 2012 року школа працює над темою «Формування міжкультурно орієнтованої особистості засобами міжкультурної освіти».

Науковий керівник –Касьянова Ольга Володимирівна, проректор з наукової роботи, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри управління освітою ЛОІППО.

Проблема міжкультурного навчання сьогодні особливо актуальна для українського суспільства. Міжкультурне навчання - це не просто взаємодія з іншою культурою, а культурний розвиток того, хто навчається. Процес міжкультурного навчання ґрунтується на продуктивності взаємодії з іншою культурою та усвідомленні власної, дослідженні нових шляхів співіснування та співпраці з іншими культурами. У зв’язку з цим перед школою стають такі завдання:

• вивчення та повернення до власної національної спадщини,

• спостереження, визнання та повага до відмінностей інших культур,

• формування свідомості щодо рівності всіх народностей,

• формування міжкультурно-орієнтованої особистості .

Використання методу проектів в межах експериментальної діяльності займає важливе місце і дає можливість формувати в стінах школи життєві компетентності: соціокультурну, комунікативну, технологічну, інформаційну, духовну, полікультурну, життєтворчу, громадянську, етнокультурну, соціально-рольову, саморозвитку та самоосвіти, емоційно-вольову та здатність до творчої діяльності.



Діаграма росту міжкультурних компетентностей.



2012н.р. -31%
 2014н.р .- 62 %




Проектна діяльність в межах експерименту дозволила більш ефективно включити в роботу школи методи міжкультурної освіти :

· метод пошуку знань про інших

· метод пошуку спільного кореня

· метод розуміння та поваги до відмінностей

· метод вирішення проблем

· метод побудови співробітництва

· метод пошуку сценарію майбутнього

На засіданнях творчої групи з експериментальної діяльності висвітлено питання організації міжкультурної освіти: «Теоретичні засади полікультурності та світовий досвід»,«Багатокультурна Україна»,

«Полікультурна компетентність суб’єктів навчально-виховного процесу»,

«Форми та методи формування полікультурної компетентності учнів»,

« Проектування педагогічного процесу на засадах полі культурності»,

«Невербальна комунікація у міжкультурній освіті».

Для педагогів школи було організовано ряд тренінгів з невербального спілкування : «Пізнай себе-зрозумій інших» «Спілкування засобами театрального мистецтва» , « У кожному живе художник», «Зрозумій мову спорту», «Танцювальні жести і рухи» , «Мова музики», «Спілкуватися-це просто».В поточному навчальному році заплановано провести тренінги з курсу «Культура добросусідства» : «Мова сусіда», «Конфліктологія», «Аксіологія», «Родинне виховання», «Толерантність», «Краєзнавство».

В межах експериментальної діяльності учні школи стали активними учасниками загальношкільних проектів «Україна- велика родина», «Весь світ на долоні», здійснили поїздку до с.Красне на Львівщині, під час телемосту потоваришували з учнями київської Слов’янської гімназії.

Проектна діяльність є надзвичайно результативною. В ході реалізації проектів у нашій школі з’явились:

• дитячі вірші, оповідання, казки, серії ілюстрацій, плакати, газети;

• фотоальбоми, довідники, сценарії свят, реферати, колекції;

• презентації, електронні журнали, слайд-фільми, промо- кліпи , інтернет-зустрічі.


Проектна діяльність школи

Еколого-краєзнавчі проекти.
Любов до Батьківщини у школярів з ранніх років пов’язана з рідним краєм, місцем, де народився, так званою «малою батьківщиною», тому виховання патріотизму повинне починатися з прищеплення любові до природи рідного краю. Ця мета є провідною у наступних проектах.

Проект «Відкривай світ разом з нами» . Керівник -Чернишова Я.О., вчитель початкових класів.

Це дослідницький довготривалий проект. Під час роботи над проектом творчі групи 2-В класу збирали цікаву інформацію про домашніх тварин, зимуючих та перелітних птахів своєї місцевості, вивчали життя тварин у хвойному лісі, презентували свої роботи у формі усних журналів.

Діти показали турботливе ставлення до рідної природи на власному прикладі : це виготовлення годівниць для птахів, висадка квітів на шкільному квітнику.

Проект «Земля-наш спільний дім» .Керівник- Максютенко Л.М. , учитель початкових класів.

Проект був спрямований на вивчення сторінок Червоної книги України .

В ході роботи над проектом діти 4-Б класу знайомились з рідкісними рослинами та комахами нашої місцевості під час екскурсій . Презентували свою роботу у вигляді екологічної казки «Теремок», яку склали за допомогою батьків.

Найбільш ефективний спосіб реалізації завдань екологічної освіти - це організація проектної діяльності. Участь в екологічних акціях, суботниках, озелененні, робота із природоохоронних проектів - унікальна можливість для дітей і батьків проявити себе, принести користь навколишній природі рідної країни.

Проекти з національно-патріотичного виховання.



Патріотизм як вияв любов до Батьківщини не може існувати відокремлено від усвідомлення себе представником української нації, від вивчення національної історії, самобутності, традицій, їх продовження у сімейному та суспільному житті.

Досить цікавий проект -«Великі жінки України». Керівник- Чередниченко В.О. , вчитель початкових класів. Діти 4-А класу розкрили широкий простір для дослідницької роботи.

Творчі групи знайомились з творчістю жінок-письменників, жінок-політиків, жінок-спортсменів, жінок-діячів культури і мистецтва, видатних жінок м. Рубіжного. Крім цікавої дослідницької роботи, діти взяли участь у виховних заходах «Свято Матері» та родинному «Святі Миколая». З деякими видатними жінками відбулися цікаві зустрічі і майстер-класи. Матеріал,зібраний учнями класу , використовується на позакласних заходах,батьківських зборах.



Проект «Козацькому роду нема переводу». Керівники : Кашуба І.Л., педагог-організатор,Чередниченко О.Г., бібліотекар школи. Робота над проектом триває другий рік. Метою проекту є вивчення та збереження традицій і звичаїв народу Слобожанщини.

В рамках проекту були проведені тематичні лінійки «Пам’яті героїв Небесної сотні», «Що таке толерантність?», «Права та свободи народів України»; відео лекторій для вчителів, батьків та учнів школи «Сторінками історії міста », міські та шкільні виставки поробок, ярмарки здоров’я «Здорова родина –багата Україна»; тематичні екскурсії до міського музею «Шляхами поколінь», виставки національних оберегів: «Рушник моєї бабусі», « Лялька-мотанка моєї мами», «Писанковий рай», «Вишиванка у родині», рольові ігри: «Батьки-діти», «Мамина колискова », «Країна єдності», «Дзеркальне відображення».

Учні школи часто зустрічаються з учасниками бойових дій –героями сучасності та готуються самі захищати незалежність нашої держави.

До дня козацтва було проведено свято «Козацькому роду нема переводу», у якому взяли участь члени гуртка української мови «Джерело», до Дня Соборності України свято «Україна-Соборна держава».

В основі проекту «Вчимося демократії» , керівник- Кашуба І.Л., педагог-організатор, лежить діяльність учнівського самоврядування, що сприяє розвитку лідерського потенціалу дітей. Діти не тільки ретельно вивчають закони нашої держави ,вони корегують і направляють роботу шкільного парламенту.

Важлива роль у формуванні патріотизму належить сім’ї. Взаємодія батьків і школи стала основною метою малобюджетного проекту «Мамина стежинка». Керівник- Чернишова Я.О., заступник директора з навчально-виховної роботи. Проект тривав у шкільному таборі відпочинку «Веселкове місто». Гасло цього проекту «До табору всією родиною!».

Робота над проектом довела, що батьки стали не тільки спостерігачами за здобутками дітей, не тільки гостями на заходах, а безпосередніми учасниками акцій, змагань, розробок сценаріїв . Серед них :дослідження свого родоводу:«Мій рід – дерево поколінь»; тренінги :«Слова – подарунки», «Будь уважним»; історична скринька «Від народної скарбниці відвертатись не годиться», екскурсії з батьками «Цікавинки нашого міста», родинні презентації «Захоплення моєї родини», «У казку з мамою», «Виросту як тато», спортивні змагання «Спорт єднає родину» , творчий вернісаж «Професії моїх батьків», конкурс малюнків на асфальті «Герб моєї сім’ї» тощо.

Проекти національно-патріотичного напрямку сприяють вихованню зацікавленості учнів до вивчення історії своєї країни, її культури. Сприяють формуванню в учнів патріотичних почуттів, гордості за свою країну та національної свідомості, розумінню поняття «громадянство», показати зв’язок «людина-родина-держава», формувати почуття спільності, відповідальності, компетентності, прагнення приносити користь своїй країні.

Проекти зі здоров’язберігаючого виховання

Як відомо, здоров’я населення є інтегральним показником суспільного розвитку країни. Для того, щоб людина була здоровою, треба враховувати всі складові здоров’я і на основі цього потенціалу ростити здорову творчу особистість, патріота-громадянина України.

Формування патріотичної мотивації на здоровий спосіб життя є провідним завданням малобюджетного проекту « Малі олімпійські ігри». Керівники- Дембовський Ю.М., учитель фізкультури, та Ємчук Д.В., вчитель історії.

Цей короткочасний проект тривав усього лише 21 день в шкільному таборі відпочинку «Олімпієць», але за цей час були проведені :міське «Олімпійське свято»; екскурсія до кінно-спортивного клубу «Фаворит» м.Сєвєродонецьк; екскурсія до фізкультурного центру «Олімп» м.Кремінна, де відбулася зустріч з олімпійською чемпіонкою О.Бризгіною,екскурсія партизанською стежкою до пам’ятника вітчизняної війни «Партизанська землянка».

Локальний міні-проект «Подорож до країни здоров’я» згуртував учнів 2 –го класу. Під керівництвом учителя початкових класів Максютенко Л.М. в учнів формувались необхідні знання, навички здорового способу життя, діти вчилися використовувати їх у повсякденному житті. Учні виконували цікаві фізичні вправи-енергізатори, розучували оздоровчі паузи, ігри,
спеціалізовані форми психотерапії.

Діти разом з учителем розробили тренажери для очей, паперові ляльки для пальчикової гімнастики, макети для фітотерапії.

Проекти за здоровий спосіб життя допомагають дітям дізнатися, що рівень здоров’я кожної людини залежить від рівня її загальної культури; розширити знання школярів з пропонованої теми, включаючи загальний розвиток учнів та знання із зазначених навчальних предметів; учити практично впроваджувати одержані знання в життя; формувати культуру здорового способу життя та необхідність збереження як власного здоров’я, так і навколишнього середовища.

Здоров’я молодого покоління – один з найголовніших пріоритетів системи освіти. Здоров’я дітей – найбільша турбота і найсокровенніша мрія батьків.

Проекти з міжкультурної освіти

Наша країна взяла курс до Євроінтеграції. Шлях до участі в європейській культурі іде через пізнання власної самобутності, її розвиток та взаємозбагачення завдяки спілкуванню з іншими. Цьому сприяє відкритість та діалог, пізнавальна цікавість та толерантність до інших.

Проект «Всі ми різні , та всі ми рівні». Керівник - ШаповаловаІ.Г., вчитель іноземної мови, націлила дітей на пошук спільного і відмінного в житті однолітків країн світу.

Цей проект короткочасний та досить продуктивний. Діти під час віртуальних мандрівок країнами світу, розширили своє уявлення про життя однолітків таких країн, як Німеччина, Великобританія, Франція, Ісландія.

Проект «Світові майстерні». Керівник- учитель образотворчого мистецтва Кашуба І.Л. .Пошукова діяльність дозволила учням розкрити світ культури і мистецтва, показала внесок українців у світову культуру. Проект проходив з метою втілення ідеї пропедевтики культурологічної освіти.

Короткочасний проект «Наскільки ми українці -настільки ми європейці» організували керівник гуртка «Джерело», вчитель української філології Овчаренко В.І. і вчитель іноземної мови Шаповалова І.Г. Цей проект показав дітям наскільки важливе порозуміння, взаємоповага, взаємодопомога між людьми - мешканцями нашої прекрасної планети Земля...

Дозволив розкрити місце України в інтеграційних процесах Європи загальношкільний проект «Весь світ на долоні», який розпочався у 2014 році. Проект розроблено заступником директора з навчально-виховної роботи Чернишовою Я.О. разом з класними керівниками 5-11 класів.

Цікавою є форма проведення проекту. На початку місяця два класи отримували за жеребкуванням квиток до країни Європи, за мотивами телешоу «Орел-решка», а наприкінці- запрошували друзів переглянути сторінки подорожі в минуле країни та її сучасний світ .

Мета проекту -ознайомлення з державними та політичними устроями країн Європи їх культурою, традиціями, побутом;формування уявлення про державні і моральні цінності країн Європи; розвиток в учнів пізнавально-пошукових якостей, допитливості, вміння адаптуватися в соціумі, дискутувати; сприяння розвитку бажання вивчати культуру і мови різних країн, як засобами спілкування між громадянами.

Завдяки цьому ми побували в Німеччині,Великобританії , Бельгії. Познайомилися з культурним надбанням народів Нідерланд,Словенії і Греції.

Слід підкреслити,що під час подорожі діти вчилися спілкуватися мовою обраних країн. За спільним рішенням проект буде продовжуватись у 2015 році.

Проект мав продовження у дитячому мовному таборі «Веселкове місто».Соавтори проекту Шаповалова І.Г. і Жбанова А.Ю.,вчителі іноземної мови.

Головне завдання проекту полягало в тому,щоб поєднати активний відпочинок,позитивні емоції,креативні ідеї дітей з поповненням їх мовного арсеналу інтерактивними засобами,які не використовуються в навчальному процесі.Для цього в програмі роботи табору було заплановано і проведено велику кількість сюжетних і рольових,розвивальних і рухливих ігор і масових розважальних заходів.

Ігри - це не тільки чудова забава. Вони позитивно впливають на згуртованість дітей. Вчать правильно спілкуватись та співпрацювати, відкрито виражати емоції, будують почуття власної вартості. За допомогою рольових ігор діти змогли вільно спілкуватися як англійською,так і французькою мовами у невимушеній формі та з власного бажання.

В цьому секрет успіху нашого проекту! Наш мовний табір розрахований на дітей молодшого шкільного віку. Серед працівників табору - вчителі початкових класів і викладачі іноземних мов,які допомогли креативно,весело,яскраво провести початок літніх канікул.Діти, які відпочивали в «Веселковому місті» змогли підвищити свою загальну культуру, отримати насолоду і задоволення , знайшли нових друзів.

Під час проекти у мовному таборі було використано безліч цікавих інтерактивних форм проведення заходів. Серед них:
  •  «Знайомтеся з нами»- «Let’s get meeting». Тренінги з міжкультурного спілкування.
  •  Малюємо гру «On the way to fairy tales» ( « Стежиною казок») .Створення і проведення інтерактивної гри ,намальованої на асфальті.
  •  «Будь активним!»- «Be active!». Візитки загонів.
  •  Експрес – гра творчими майстернями світу «Пустотливі пальчики» - «Finger tips»
  • Флеш – моб «Життя у русі» – « Moving life»
  • "Толерантність" - « Tolerance». День інтерв’ю.
  •  Карусiль «Навколо світу»- «Around the world» -інтерактивна гра-подорож.
  •  Казковий калейдоскоп « Fairy fest».
  •  « Quest» - Ігри,конкурси,змагання,веселі естафети з традиційних світових видів спорту.
  • Маркет-шоу «Cash» («Купи»).Сюжетно-рольові ігри «Меблі», «Іграшки», «Посуд», «Шкільне приладдя», «Продукти»
  •  Експрес-гра «Animal planet».
  •  «Танець без кордонів» - «Non – stop dancinq». Танцювальний марафон сучасних танців світу.
  •  Мульт- парад «Disneyland»
Громадяни «Веселкового містечка» удосконалювали знання з іноземних мов і за допомогою комп’ютерів, використовуючи програмні засоби.

Під час перебування у роботі табору учні розмірковували над наступними питаннями

- Який світ нас оточує?

- Яке місце я займаю в цьому світі та в Україні?

- Який я маю власний внутрішній світ ?

- Що я зможу зробити для вдосконалення себе і України?

- Чи можу я зрозуміти дитину з іншої країни світу?

- Чи зможу я стати громадянином світу?

А відповіді наступні: Ми живимо у райдужному світі, в якому ми є майбутнє, наш внутрішній світ це усмішка. Ми можемо зробити життя в нашій країні щасливим, цікавим, мирним. Ми прагнемо дружити з дітьми країн світу і нам є багато чого розказати про нашу Україну.

Проект «Мости дружби». Керівник - Обломій О.В., вчитель математики й інформатики. Метою проекту діти поставили знайомство з життям учнів різних регіонів України. В рамках проекту в нашій школі відбувся телеміст «Рубіжне – Київ», під час якого учні школи познайомилися з однолітками київської Слов’янської гімназії , обмінялися думками і поглядами , поділилися мріями .

Наступним кроком була різдвяна поїздка групи учнів нашої школи до с.Красне Буського району Львівської області.Побудовані «мости дружби» довели , що незалежно від регіону, діти нашої країни живуть одними мріями,одними сподіваннями. У майбутньому школярі планують познайомитися з учнями Херсонщини.

Учасниками проекту було створено фотопрезентацію «Час відкритих сердець»,де діти розмістили фото нових друзів нашої країни і за її кордонами.


Локальний міні-проект «Подорожуємо Європою» .

Керівник- учитель географії Парова Н.М. Проект згуртував дітей різного віку. Творчі групи вели пошукову діяльність у декількох напрямках: «Європейська кухня»,

«Дива країн Європи», «Європейські традиції і народні свята». Презентували учні свою роботу під час інтелектуальної гри «Галопом по Європах»

Загальношкільний проект «Україна - велика родина» об’єднав у пошуковій діяльності вчителів, батьків і учнів 1-4 класів. Проект розроблено заступником директора з навчально-виховної роботи Чернишовою Я.О. разом з класними керівниками 1-4 класів.

Мета проекту - розширити поняття про єдність, багатонаціональність нашої держави, сприяти зацікавленості щодо вивчення культурної скарбниці народів, які її складають. Проект тривав протягом 2014-2015 навчального року.

Учні початкових класів вивчали родовід, своє національне коріння, рослинні символи країн, у яких народились їх предки і склали свої віночки «Дружби народів України». У школі відбулася виставка – презентація віночків, де підвелися підсумки першого етапу проекту.

Завданням наступного етапу було знайомство з фольклором представлених кожним класом народностей. Казки й легенди, народні ігри й пісні, прислів’я й загадки діти збирали у «Скарбничку мудрості народів України». У кожному класі з’явилися збірки «Казки народів світу», «Народна мудрість у прислів’ях і приказках», ілюстровані вірші юних поетів, вироби до традиційних народних свят, кулінарні книги з рецептами національних блюд «Запрошуємо до столу», журнали мод, де діти описали історію національних костюмів, книжки «Рослинні символи народів світу».

Третій етап включив роботу за темою «Видатні українці, яких знає увесь світ».

Учні 3-4 класів презентували свої знання в інтелектуально-розважальному шоу «Я люблю Україну», де поруч з дітьми грали вчителі й мами учнів , якими пишається школа. Одна з них -Янович Ірина Вікторівна , заслужений майстер спорту України, бронзова призерка Олімпійських ігор 2000 року у м. Сіднеї з велоспорту, начальник відділу фізкультури та спорту управління молоді та спорту Луганської обласної державної адміністрації.

Дорослі були приємно вражені обізнаністю дітей, їх широким кругозором, здатністю критично мислити, робити висновки, вести дискусію, відстоювати свою точку зору. (Додаток 1)

Заключний етап проекту мав на меті – знайомство з народними українськими традиціями і їх впровадження у житті. У рамках цього етапу відбулися такі заходи:
  •  «Подорож казками світу» -фестиваль народної творчості, на який були запрошені вихованці дитячого садка .
  •  «Свято Миколая у країнах світу» - для 1-2 класів
  • «У гості до народної казки» -конкурс інсценованих казок народностей України для 1-2 класів
  • Вернісаж дитячої творчості «Писанковий рай»
  •  День інтерв’ю «Як святкують Великдень у країнах світу»
  •  «Свято зустрічі Весни» День Добра
  •  Майстер-класи учнів 9-11 класів «Говоримо мовами країн світу»
  •  Музей воскових фігур, «експонатами» якого були старшокласники, одягнені в національні костюми народів світу.
  • Фотовиставки «Подорожуємо країною», «Подорожуємо світом»
  •  Спортивно-пізнавальна гра КВЕСТ
  • Свято «День Матері»


  • Усний журнал «Свято чистої криниці»


  •  Танцювальний флеш-моб «Весь світ танцює разом з нами»


  • Гра-подорож «Україна - це Європа».


  • Свято «Скарбниця мудрості народів України» (додаток 2)


Діти активно включались у всі види роботи . Через гру, живе спілкування ,пошукову діяльність за допомогою батьків і вчителів значно розширилося їх світосприйняття. . Учні змогли відчути себе невід’ємною частиною великого українського народу, отримали бажання вивчати і зберігати його традиції.

Аналізуючи проектно-виховну діяльність за рік можна зробити висновки, що проект «Україна - велика родина»:


  • розширив уявлення дітей про багатонаціональність нашої країни;


  •  сприяв зацікавленості щодо вивчення культурної скарбниці народів, які її населяють;


  •  сприяв розширенню спектру спільної діяльності вчителів, учнів, членів їх родин, різновіковій згуртованості;


  •  формував життєво-необхідні навички роботи в команді,творчої співпраці, комунікативної діяльності;


  • спонукав до розвитку самоосвіти і самопізнання; розвивав критичність, осмисленість своєї діяльності;


  •  сприяв формуванню активної громадянської позиції;


  •  значно розширив кругозір учнів ;створив сприятливу виховну ситуацію для соціалізації учнів


Ми переконалися, що проекти з міжкультурної освіти сприяють розширенню кругозору дітей, підвищенню їх загальної ерудованості, утверджують прагнення дітей демонструвати свої знання, вміння та творчі здібності; створюють таку виховну ситуацію, яка сприятиме відповідальному ставленню до плідної співпраці в команді та розвитку дружніх стосунків між дітьми різного віку, різних національностей і культур.

Модернізація змісту освіти в Україні спрямовується на підготовку всебічно розвиненої особистості, яка вільно орієнтується в інформаційному просторі, є професійно та соціально мобільною, здатною до активної адаптації у суспільстві, самостійного життєвого вибору, постійної самоосвіти, самовдосконалення. На нашу думку,однією із найбільш презентативних форм творчої діяльності, що задовольняє дану вимогу, є метод проектів. Якщо учитель бере участь у розробці та реалізації різних проектів, він здобуває навички та вміння, які підвищують рівень його професійної підготовки, адаптованість до умов сучасного життя. Таким чином, метод проектів ефективний і як засіб підвищення мотивації навчання, і як спосіб активізації пізнавальної активності учнів, і як спосіб досягнення і оцінювання результатів.

Ми вважаємо,що метод проектів найбільш повно враховує реалізацію особистісно зорієнтованого підходу в освіті. Впровадження інтерактивних та проектних технологій в навчально-виховний процес дає можливість значного підвищення якості освіти та прискорення інтеграції національної освіти до європейського освітнього простору.

За спільним рішенням педагогічного, батьківського й учнівського колективу у поточному навчальному році буде продовжено активне впровадження інтерактивних методів у навчально-виховний процес. Основними завданнями подальшої проектної роботи визначено :
створення ситуації успіху,


  •  максимально розкрити індивідуальні здібності кожної дитини,
  • розвиток пізнавальних інтересів та формування готовності до самостійного пізнання,
  •  формування установки на творчу діяльність,
  •  формування позитивних моральних якостей особистості,
  •  набуття навичок рефлексії.


Ми переконані,що участь учнів школи у створенні проектів позитивно сприяє набуттю комунікативних навичок, дає можливість знаходити точки дотику різних наук, напрямків діяльності, різних особистостей, поглядів.

Безперечно,проекти об’єднують, вчать шукати шляхи вирішення проблем, розвивають фантазію, уяву, винахідливість, породжують нові ідеї та нестандартні рішення, дозволяють реалізувати процес співпраці тих, хто навчає, і тих, хто навчається, сприяє оздоровленню психологічного клімату в школі, конструктивній взаємодії, створенню доброзичливої атмосфери.

Педагогічний колектив нашої школи прагне створювати умови як для формування компетентностей учнів, так і для розвитку та виховання особистості активних громадян з відповідною системою цінностей, готових до подолань життєвих труднощів, толерантних, розкутих, оптимістично налаштованих.

































Немає коментарів:

Дописати коментар